Milieuprestatie Gebouw (MPG)
Het realiseren, onderhouden en slopen van gebouwen leidt tot milieu-impact gedurende de gehele levenscyclus. Deze milieu-impact wordt uitgedrukt in de MPG: de Milieuprestatie Gebouw. De MPG is bij nieuwbouw tevens het wettelijke sturingsinstrument om te sturen op duurzaamheidsprestaties van bouwmaterialen. Voor de bestaande bouw is de MPG nog geen onderdeel van de wetgeving. Het kan wel al ingezet worden als meetinstrument en sturingsmiddel.
Ontwerp en bouw met een zo laag mogelijke MilieuPrestatie Gebouw (MPG)
Begrip
In ontwikkeling, wordt verwacht in Q2 2025
In ontwikkeling, wordt verwacht in Q2 2025
Onderbouwing
Met de Milieuprestatie Gebouw (MPG) is de milieu-impact van de tijdens de gebouwlevensloop toegepaste materialen te bepalen. Per bouwproduct of -materiaal is deze impact gevat in een Milieu Kosten Indicator (MKI). De MKI’s van bouwproducten en -materialen zijn te vinden in de Nationale Milieudatabase. Bij renovatie betreft de (tweede) gebouwlevensloop de periode van de renovatie-ingreep tot aan het einde van de gebouwlevensduur.
De Milieu-impact op gebouwniveau bestaat uit een optelling van de MKI’s van alle in het gebouw toegepaste producten. De MPG wordt bepaald door de MKI gebouw te delen door het bruto vloeroppervlakte (in aantal vierkante meters) en de (rest)levensduur van het gebouw (in jaren). De MPG wordt uitgedrukt in € MKI / m2 BVO / jr.
De Bepalingsmethode Milieuprestatie Gebouwen biedt
de basis voor het opstellen van MPG-berekeningen voor
nieuwbouwprojecten. Daarnaast is er een addendum beschikbaar, waarmee ook bij de milieuprestatie van gerenoveerde gebouwen vastgesteld kan worden: Bepalingsmethode Milieuprestatie Verbouw en Transformatie (MPG V&T). De methode wordt op dit moment ge-actualiseerd (eerder is al een wijzigingsblad opgesteld: Memo inventarisatie aanpassingen addendum V&T).
Doorontwikkeling
De verwachting is dat Stichting NMD in 2025 een nieuwe versie van de methode MPG V&T zal publiceren. Op dit momenten worden gesprekken gevoerd over welke impact meegenomen moet worden, en hoe de data-
inventarisatie vereenvoudigd kan worden. Het toepassings-gebied van deze methode is beperkt tot ingrijpende renovaties (dus geen kleinere kwaliteits-verbeteringen en onderhoudsingrepen).
HNN sluit zich aan bij deze ontwikkeling en is daarmee in lijn met de nationale aanpak. Zodra de nieuwe methode beschikbaar is, wordt deze opgenomen in HNN BB.
Toelichting
Onderstaande kanttekeningen betreffen deels het MPG/MKI-stelsel als geheel en deels specifiek de methode MPG V&T.
- MPG/MKI-stelsel: Per juli 2025 (mogelijk uitgesteld) wordt de MKI op basis van andere en meer milieu-impactcategorieën (19 in plaats van 11) en bijbehorende weegfactoren vastgesteld (op basis van de Europese norm EN15804+A2 in plaats van EN15804+A1, kort samengevat van de A1 naar A2-set). Een consequentie is dat de MKI-scores van producten veranderen. Ook de verhouding van de scores tussen producten verandert. Dit heeft uiteraard ook effect op de MPG-score van een gebouw. Omdat dezelfde producten gebruikt worden bij de MPG V&T zullen ook daar de uitkomsten veranderen. Bij het opstellen van prestatieniveaus in een volgende versie van HNN Bestaande Bouw zullen deze gebaseerd zijn op de A2-set.
- MPG/MKI-stelsel: Het stelsel kent de nodigde verbeterpunten, zoals de kwaliteitsborging van de berekening en het ontbreken van Milieuverklaringen (producten) in de Nationale Milieudatabase. Ondanks de beperkingen is ervoor gekozen hierop aan te sluiten omdat het past bij hoe partijen in Nederland gewend zijn te rekenen en de samenhang met HNN Nieuwbouw behouden blijft.
- MPG V&T: Omdat de omvang van ingrepen bij renovaties en transformaties erg divers is, zal voor het bepalen van de toekomstige prestatieniveaus worden gevraagd welke gebouwlagen worden aangepakt bij de renovatie/transformatie en wat het aandeel is in de MPG per gebouwlaag.
- MPG V&T: Het is lastig om de milieu-impact een Renovatie scenario (MPG V&T) te vergelijken met een Sloop + nieuwbouw scenario (MPG Nieuwbouw), omdat in scenario Sloop + nieuwbouw alleen de impact van de nieuwbouw wordt meegenomen. Met de methode MPG V&T is echter naast de impact van de renovatie ook de impact van de sloop in beeld te brengen. Wanneer methode MPG V&T wordt toegepast op een Sloop + nieuwbouw scenario in plaats van methode MPG Nieuwbouw, kan wel een correcte vergelijking gemaakt worden tussen de milieu-impact van beide scenario’s.versie van HNN Bestaande Bouw zullen deze gebaseerd zijn op de A2-set.